Uważność na zajęciach językowych
Zima już prawie za nami, choć w niektórych częściach Polski wciąż jeszcze wieje chłodny wiatr. Wychodząc na spacer, szukamy oznak wiosny, obserwujemy drzewa, słuchamy śpiewu ptaków- ćwiczymy i praktykujemy uważność. O jej dobroczynnym wpływie na nasze zdrowie ostatnio dużo się mówi, kładąc nacisk na większą zdolność koncentracji i uwagi, co akurat ma duże znaczenie dla efektywności zajęć językowych. Uważność rozwija również, a może przede wszystkim naszą świadomość, co z kolei wpływa na szeroko rozumianą jakość naszej pracy. A może by tak wykorzystać to uważne czekanie na nową energię, wiosnę na zajęciach językowych? Oto kilka pomysłów jak to zrobić:
1. Zacznij zajęcia od postawienia celu językowego. Zastanów się dokładnie nad tym, co zamierzasz zrobić, ale też czemu tak naprawdę będzie to służyło?
2. Napisz plan swoich zajęć na tablicy (może być tablicy online, np. classroomscreen) i zobacz co jakiś czas, gdzie się znajdujesz. Zapytaj o to uczniów.
3. Poproś o feedback po wykonaniu zadania. Zapytaj uczniów, czy wiedzą w jakim celu wykonali dane zadanie i co ich zdaniem im to dało.
4. Gdy zauważysz jakąś konfliktową sytuację- zatrzymaj ją i spróbuj omówić ją z grupą. Postaraj się znaleźć sedno problemu. Nie pozwól na „przeczekanie” trudnych chwil w grupie, a zajmij się nimi tu i teraz.
5. Jeśli nie udało ci się zrealizować celów zajęć, zastanów się, dlaczego. Pozwól, by to, co się wydarzyło, zostało w tym stanie, jakim jest. Przeszłości nie zmienimy, ale możemy wyciągnąć z niej naukę.
6. Popracuj nad świadomością uczenia się Twoich uczniów. Poproś o feedback z zajęć 🙂
Magdalena Kaźmierkiewicz