Nauczyciel wobec kultury narcyzmu
Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Angielskiego w Polsce – IATEFL Poland i Prof. UŚ dr hab. Alicja Gałązka
zapraszają na webinarium
które odbędzie się we wtorek, 3 listopada 2020 roku, w godz. 19.00–20.00.
Temat webinarium:
Nauczyciel wobec kultury narcyzmu
Kilka refleksji Autorki:
Narcyzm najczęściej bywa rozumiany jako przesadna miłość jednostki do samego siebie. Jednak to nie miłość własna stanowi o istocie narcyzmu jako pewnym obliczu charakterologicznym, czy jako cechy większych struktur społecznych, instytucji i organizacji, lub nawet - w wymiarze metaforycznym - całej cywilizacji. Narcyz nie kocha siebie, tylko swoje oblicze. Jest nade wszystko zaabsorbowany sobą. Inni nie interesują go wcale, albo o tyle, o ile potrafią zaspokoić jego potrzeby, głównie potrzebę znaczenia i dominacji. Przecenia swoje dokonania, buduje wizję własnej potęgi i nieograniczonego wręcz sukcesu. Od otoczenia oczekuje ciągłego podziwu i niezmiennej, stałej uwagi.
Pojęcie „narcyzm” funkcjonuje obecnie przede wszystkim w komputerowym świecie mediów społecznościowych, Facebooków i Tweeterów, Instagramów i innych. Gdzie najczęściej spotykamy się z przejawami narcyzmu w świecie który staje się coraz bardziej cyfrowo zdeformowany, sprzyjający ciągłemu patrzeniu w lustro, które obecnie zamieniło się licznik odwiedzin i kliknięć, monitorów smartfonów i laptopów gdzie czekamy na aprobatę i zainteresowanie?
Młodzi ludzie budują swój obraz oparty na całkowitym zaprzeczeniu rzeczywistości, tworząc siebie w sposób przydający sobie niezwykłe cechy, umiejętności i przeżycia, które z czasem zaczynają w nich funkcjonować swoim własnym życiem domagając się dla swoich wykreowanych nieprawdziwych form szacunku i uwielbienia. Z drugiej strony obserwują innych, piękniejący z dnia na dzień pod wpływem coraz lepszych algorytmów udoskonalania obrazu. Inni są coraz ładniejsi, zdrowsi, bogatsi w coraz ciekawszych miejscach, pozach i towarzystwie. Tymczasem prawdziwy człowiek schowany za elektronicznymi gadżetami staje się coraz bardziej obcy dla samego siebie, i coraz bardziej staje się tym czym naprawdę nie jest, elektronicznym wyobrażeniem samego siebie.
Współczesny świat wydaje się coraz bardziej promować kulturę narcyzmu a szkoła istnieje w szerszym kontekście kulturowym i wszystko, co dzieje w tej uniwersalnej perspektywie cywilizacyjnej, ma przełożenie na funkcjonowanie szkoły . Stąd też narcystyczne cechy kultury współczesnej bez większego trudu można odnaleźć w niej samej. W narcystycznej szkole traci znaczenie to, co jest jej istotą. Nie docenia się rzeczywistej pracy i walorów nauczycieli oraz uczniów, a także ich indywidualności. Tworzą się pozory, które zaczynają górować nad wszystkim innym. Przypomina to utratę realności, a życie szkoły staje się rodzajem iluzji lub wręcz szaleństwa. Czym jest postawa narcystyczna w szkole , na lekcji, jak pracować z uczniem narcystycznym ?
Po webinarium wszyscy uczestnicy otrzymają link do certyfikatu uczestnictwa. | |
Prof. UŚ. dr hab. Alicja Gałązka Psycholog, psychoterapeuta, lingwista, licencjonowana coach, prezes Polskiego oddziału Coachingu ICC, międzynarodowy trener oraz pedagog. Wykładowca i pracownik naukowy w Uniwersytecie Śląskim oraz wielu innych uczelniach prywatnych. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego oraz School of Education in University of Exeter, UK. Autorka licznych programów studiów podyplomowych. Koordynatorka i uczestniczka wielu międzynarodowych projektów i sympozjów naukowych i badawczych. Odbyła kilkanaście staży i wizyt na uniwersytetach europejskich, głównie w UK oraz USA. Wykładowca i międzynarodowy trener z zakresu umiejętności komunikacyjnych, twórczego myślenia i rozwiązywania problemów, rozwoju inteligencji emocjonalnej i społecznej oraz pełnego, optymalnego wykorzystywania potencjalności każdej jednostki. Ekspert z zakresu dramy – metody wykorzystywanej w edukacji, treningach interpersonalnych, zarządzaniu oraz terapii. Założyciel oraz dyrektor Centrum Edukacyjnego FUTURE, które od 20 lat kształci dzieci, młodzież i dorosłych, realizując liczne projekty naukowe, unijne oraz szkoleniowe. Autorka nowatorskiej metody nauczania języków obcych opartej o założenia psychologii poznawczej, psychoneurologii oraz dramy. Prowadzi liczne szkolenia oraz coaching dla firm, korporacji, instytucji użyteczności publicznej, lekarzy, nauczycieli oraz innych grup zawodowych. Zapraszamy! Welcome! |