“Wdzięczny projekt “- czyli coś pozytywnego na Święto Dziękczynienia

Już niedługo, w czwarty czwartek listopada (26.), wypada amerykańskie Święto Dziękczynienia. Z tej okazji oraz wobec nieszczególnie pozytywnych informacji związanych z pandemią, myślę, że warto zachęcić naszych uczniów do pozytywnego myślenia, mimo wszystko. Mój pomysł to “wdzięczny projekt”. Nie od dziś wiadomo, że wdzięczność za małe, codzienne rzeczy czyni nas bardziej pozytywnymi ludźmi i podnosi naszą satysfakcję z życia, bowiem jego jakość zależy od naszego jego postrzegania. A zatem, kilka dni przed Świętem Dziękczynienia prosimy, by każdego dnia uczniowie pisali krótki dzienniczek wdzięczności, kończąc zdania:

Jestem wdzięczny…

Dziękuję…

Dziękuję (komuś – tu należy wpisać imię)… Zwracamy uwagę, że nie trzeba pisać wielkich rzeczy, a wystarczą naprawdę małe, które pozornie mogą wydawać się bez znaczenia, jak na

przykład: “jestem wdzięczna, że miałam parasol, gdy padało, jak wracałam dziś do domu” – takie proste, a jak bardzo ułatwiające życie 🙂

Projekt ten jest odpowiedni dla nastolatków i dorosłych. Możemy zapytać uczniów o ich wrażenia i wybadać, kto z nich byłby chętny kontynuować pisanie dzienniczka wdzięczności. Warto wyrabiać w sobie nawyki, które podnoszą jakość naszego życia.

Dla mniejszych uczniów dobrym pomysłem jest drzewko wdzięczności.

Dziecko odrysowuje dłoń na kartce papieru. W środku pisze swoje imię, a na każdym z palców coś, za co jest wdzięczne.

Najlepszy projekt zostawiam na koniec. Słoiczek wdzięczności to coś, co może zmienić naszą codzienność w jakiejkolwiek relacji z drugim człowiekiem (wielokrotnie wypróbowane 🙂). Wystarczy do słoiczka codziennie wrzucić napisane na kartce zdanie za co komuś dziękujemy, albo cokolwiek pozytywnego. Efekt? Sami zobaczycie 🙂 Wierzę, że każdy chciałby dostać taki słoiczek pełen dobrych słów, prawda?

Miłego Święta Dziękczynienia!

Magdalena Kaźmierkiewicz

Teacher Development SIG
magdalena.kazmierkiewicz@iatefl.org.pl


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *